“Hoe nemen we medewerkers mee in het leren van nieuwe kennis en vaardigheden?”

Nieuwe kennis opdoen en nieuwe vaardigheden aanleren. Hoe makkelijk is dat? Als trainer en coach weet ik als geen ander dat dit per persoon heel veel kan verschillen. Waar het lijkt of de een iets zonder problemen oppakt, heb je het idee dat dit bij een ander niet gaat lukken.

De neurowetenschap heeft zich de laatste jaren snel ontwikkeld. Daarom weten we tegenwoordig aantoonbaar dat ieder menselijk brein tot op hoge leeftijd ‘neuroplastisch’ is. In ‘gewoon’ Nederlands betekent dat: ons brein kan leren.

Om te kunnen leren, moeten we rekening houden met ‘hersenwetten’. Dat zijn de voorwaarden waarméé ons brein kan leren. Er zijn er meer dan 200 (!). Hieronder lees je een aantal van de belangrijkste:

  1. De wet van de relevantie. Als het brein van iemand niet inziet waarom hij of zij iets zou moeten leren dan gebeurt het ook niet. Zorg er dus altijd voor dat de medewerker(s) weten wat zij er mee opschieten om die nieuwe vaardigheden of kennis tot zich te nemen.
  2. De wet van de zelfbeschikking. Ons brein wil niet gedwongen worden om iets te doen maar graag zelf een keuze maken. Dus laat het “het moet nu eenmaal” achterwege en geef medewerkers de mogelijkheid om zélf keuzes te maken. Het breinvriendelijke “wil je die kennis via een training, workshop of boek tot je nemen?” werkt veel beter dan “je moet die kennis opdoen”.
  3. De wet van de HECT-methode. Nieuwe dingen leren betekent in je brein zoveel als: ‘nieuwe wegen’ aanleggen. Alles wat wij dagelijks doen komt omdat in ons brein een groep hersencellen, genaamd neuronen, verbinding met elkaar gemaakt hebben. Om de bestaande wegen (gewoontes en onbewust handelen) te veranderen, moet een nieuwe groep neuronen gaan samenwerken. En dat gaat niet zomaar. Rond 27-jarige leeftijd is ons brein volgroeid. Dat betekent concreet dat ons brein dan nagenoeg ‘vol’ zit met weggetjes. Het wil pas een aangelegde weg opheffen als er een betere weg is.

Hoe we dat doen, wordt verklaard door de HECTmethode.

De HECTmethode

Eerst moet iemand Herkennen dát er een probleem is: de huidige kennis of kunde voldoet niet.

Daarna moeten we het Erkennen. Dat betekent niets meer of minder, dat we ook geloven dat het ontbreken van die kennis en kunde tot ongewenste situaties leidt.

Dit kunnen we bereiken door praktijkvoorbeelden te benoemen en welke nadelige gevolgen die hebben gehad.

De derde stap is het Concluderen: “wat ging verkeerd en hoe kan dit beter aangepakt worden?” In deze fase is experimenteren een aangetoond effectieve manier om medewerkers mee te krijgen.

Waarom? Een experiment levert altijd wat op en is daarmee nooit ‘fout’!

En pas dán is het brein zover dat nieuwe wegen ingeslagen kunnen worden door het geleerde te gaan Toepassen.

Wil jij praktijkvoorbeelden horen of zien van de breinwetten en HECT-methode? Vanzelfsprekend kom ik die graag vertellen.

Ja, bel of mail mij om samen door te praten over de breinwetten voor het effectief meenemen van mijn medewerkers in het leren van nieuwe kennis en vaardigheden:

Informatie aanvragen over breinwetten